Вертер

У Вертеру Лазаревић је изабрао интересантан мотив, дотле слабо обрађиван у нашој књижевности, али познат у европској: љубав изван брачног оквира, управо љубав која се супротставља тим оквирима. Јанко, сањалачка и неуравнотежена природа, човек с очима “од двадесет година поред бркова од тридесет година“, сусреће у бањи Марију, другарицу из ране младости, која је сада удата жена. У њима се некадашње успомене преплићу са новим осећањима и на помолу је роман бањске љубави која се нашла пред опасношћу да повреди светињу брака.

Јанко, јунак приповетке, дуже време је провео на студијама у иностранству. Из тога се види да је Лазаревићу мотив љубави изван брачног троугла послужио да прикаже лик једног још једног образованог човека, интелектуалца, у ситуацији коју патријархални морал средине, из које он потиче, никако не дозвољава. Јанко је, према Лазаревићевом приказивању, сањар, ватрена глава, у знатној мери особењак. Његов унутрашњи живот брзо запламти, али исто се тако нагло и угаси. Он  нема у себи заводничког, не улеће у љубав као у авантуру, а у читању Вертера тражи подршку да умири савест, да оправда своје понашање човека заљубљеног у удату жену.

За Лазаревића је љубав према туђој жени грешна, морални преступ највишег степена. Брачна криза се лечи у овој приповеци моралистичким лековима. Ту се муж, по саветима пријатеља, ангажује да убеди бањског Вертера у бесциљност његовог фантазирања о љубави према удатој жени. Аргументима који више личе на физичке ударце него на убедљиве разлоге, он успева да врати Јанка у стварност.

Међутим, пишчеви укори као да нису упућени само Јанку, већ свим оним младим људима који се усуђују да брачну светињу повреде грешним страстима. Заљубљени Јанко се после тих моралистичких поука отрезнио од љубави, штавише, као да је захвалан мужу што му је отворио очи и упознао га са лошим странама вертеризма. Љубавни занос прошао је као плаха пролећна киша и у пољуљаном браку појавила се дуга која је најавила срећу повраћене брачне хармоније.

Како каже Велибор Глигорић, Гетеов Вертер је лоше прошао у овој приповеци, јер је окривљен да је Јанков зао дух, да је његов заводник. Очигледно је да су и Лазаревићу антипатична Вертерова романтичарска јадиковања која никако нису својствена трезвеном, рационалном, патријархалном човеку, који се често јавља у његовим приповеткама.

Читајући Вертера, Јанко у том роману налази своју судбину и намерава да пође стопама Гетеовог јунака. Међутим, Маријин муж и његов пријатељ изграђују читаву тактику да спасу једну врлину и излече једну заблуду. На крају се Марија враћа у брачно светилиште, а Јанко на вертеризам, као однос према љубави, гледа као на “швапске бљувотине“.

У првом делу приповетке Лазаревић је врло сликовито описао бањску атмосферу где људи живе од туђих доживљаја и спремности да сваком збивању дају карактер сензације, као и љубавна преживљавања главних личности. У сценама бањске средине има веома дискретног, финог хумора, који се не може срести у другим Лазаревићевим приповеткама. Више него на било ком другом месту, ту Лазаревић подсећа на Тургењева, са којим је, иначе, у своје време и упоређиван. У приповеци заиста има нечег модернијег и суптилнијег што је одударало од савремених дела у којима је љубавни однос био сведен на наивно “ашиковање“, а дескрипција на невешто ређање кулиса.

У овој приповеци интелектуалац не само а је приказан као лабилна и неодлучна личност, већ је извргнут подсмеху, карикиран и деградиран у очима читалаца. Пишчев патријархални морал побунио се против оног што је “туђинско“ у духу његовог јунака и хтео је да га онемогући направивши га смешним конструисањем сцена којима брани своје моралне ставове. Јанка, иако је нтелектуалац, жели да прикаже као комично-неспретну фигуру, али овај, упркос пишчевој намери, често испада симпатичан.

Пишчево полемисање са вертеризмом јесте обрачун са свим оним што тај појам садржи, јер вертеризам не представља само прељубу, већ и побуну личности против друштвених стега и тежњу да се слободније мисли и расуђује.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Advertisements

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се /  Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се /  Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се /  Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се /  Промени )

Повезивање са %s